Gamle gruver

På Holleia har det vært mye aktivitet i forbindelse med gruvedrift. Noen av gruvene er forholdsvis godt kjent. Særlig gruvene ved Nakkerud og ved Langedalen ved Tyristrand. Men i forbindelse med disse gamle nikkelgruvene, ble det også foretatt prøvedrift en rekke andre steder i Holleia også. Og flere av disse stedene er veldig spennende turmål.

Bildene som jeg delte på sosiale medier for en stund siden med konkurranse om å vinne et falkslodd og muligheten til å vinne 1.000.000 kroner, var altså fra et disse prøveprosjektene. Nærmere bestemt så var det var et par gruver i Høgås ved Tranby.

Flott utsikt fra Sogna nede ved Barnås i retning av Høgås.

Det er en forholdsvis enkel og fin tur. Egner seg godt både til løp, gåtur og til og med sykkeltur. Jeg parkerte ved stålbrua nede ved avkjøringen til Tranby, og fulgte grusveien oppover mot Høgås. Det er bare å følge veien i nesten helt til toppen. Etter ca. 5 km kommer man til en krapp høyresving hvor man tar av veien ved hogstfeltet og bare krysser dette. Etter hogstfeltet finner man en myr, og rett over myra ser man rester etter tipplass og gruvedrift. Følger man myra og svabergene nedover i retning av Tranby igjen, finner man flere prøvehull. Man får også utrolig fin utsikt utover mot Sokna fra toppen på Høgås.

Bilde er tatt fra stedet hvor det har blitt foretatt prøvedrift.

Den Gjettegryta som jeg tok bilde av, ligger også på disse svabergene. (enden av løypa under).

Den mystiske og flott gryta

Når man skal hjem, kan man velge om man vil gå tilbake til bilveien, eller bare gå videre ned gjennom skogen til man kommer på bilveien igjen. Det går også veldig fint. Bare husk å hold godt til venstre når du går nedover, så tar det ikke lang tid får du er på veien igjen.

Det er ingen ting å utsette på den flotte utsikten fra Gjettegryta mot Sokna.