Åsa Panorama

Åsa Panorama er en fin runde på litt over 10 km med utgangspunkt ved skolen i Åsa. Her får man en nydelig tur med flotte Valebekken, Kjerraten, Damtjern, vakker utsikt, Djevelens Punsjbolle og Tiurtoppen. Her får du besøkt alle perlene.

Endelig er det klart for en ny tur her på Ringtur.no. Dette er en litt lengre tur. Turen er på rett i overkant av 10 kilometer som byr på en masse opplevelser. Turen har utgangspunkt fra skolen i Åsa. Man starter med å gå oppover mot den etter hvert kjente Tiurtoppen. Men får man kommer dit, tar man av til høyre og krysser Valebekken (950 m) og fortsetter mot Kjerraten.

Etter å ha besøkt den flotte Kjerraten (2,7 km), så følger man stien oppover Sekserbakke til man kommer opp ved demningen på Damtjern (4,3 km). Er været flott, så kan man jo benytte sjansen til et lite bad her før man fortsetter turen.

Fra Damtjern følger man Flagveien som tar av rett nedenfor demningen. Her er det også et par småstikkere ut til et par flotte utkikkspunkt. Når du kommer til enden av veien (5,5 km) går du inn på stien og følger denne forbi Åsahytta (6,3 km). Ved Åsahytta kan man også ta en liten avstikker ut for å se på utsiktien.

Etter å fortsatt forbi Åsahytta, vil du kom til veien som kommer ned fra Jaklefoss. Rett etter du har krysset den vesle broen over Valebekken (7 km), tar du inn på stien til venstre, og følger stien ned langs Valebekken til du kommer til selveste Djevelens Punsjbolle (7,5 km). Fra Djevelens Punsjbolle fortsetter du ned til stien og går mot Tiurtoppen og videre ned til skolen igjen.