Lagmannskollen

• Max Høyde 540 m
  • Høydemeter 330 m
  • Descent 10 m

Lagmannskollen, er en liten flott topp som ligger rett øst for Sognevannet i Strømsoddbygda. Toppen har en høyde på 546 meter over havet, og gir en fantastisk flott utsikt oppover hele Strømsoddbygda med Nautskardfjellet og Bukollen i det fjerne.

Dette er en tur som passer for de fleste. Den er ikke lang, og det er flere flott utkikkspunkt under veis opp mot toppen.
Turen er også veldig lett tilgjengelig. Man tar av mot Strømsoddbygda i Sokna, og følger fylkesvei 178 ca. 10 km oppover. Når man krysser elva over Halvssbrua, kjører man en knapp kilomter, til man ser en stor åpen plass på høyre side, hvor man kan parkere bilen. Fra parkering og opp til toppen, er det altså 2,2 km og 341 høydemeter.

Man får god utsikt opp mot toppen fra parkeringen. Man starter med å følge skogsbilveien som går ut fra nordre del av parkeringen. Turen starter forholdsvis lett og blir gradvis brattere. Man følger skogsbilveien i 1,5 km. Da gjør skogsbilveien en skarp sving til høyre. Der vil man finne stien som går rett frem i svingen.

Når man kommer inn på stien, blir det også noe brattere. Det er et par partier som krever litt enkel klyving. Det er også flere flott utsiktspunkt på veien opp.

Stien opp mot toppen, er ikke merket. Men den er veldig grei å følge.

For de som er glade i å lete etter geocatcher, så finnes det også en geocatch man kan lete etter oppe på toppen.

1. route

Altitude: 233 m

Stien opp mot toppen, er ikke merket. Men den er veldig grei å følge.

2 Replies to “Lagmannskollen”

1. Det er akkurat 7,9 km fra man tar av sokna sentrum til parkeringsplassen.