Rundtur Djevelens Punsjbolle og Tiurtoppen

• Max Høyde 370 m
  • Høydemeter 310 m
  • Descent 310 m

Barlindmarka er en skikkelig naturperle med mange flotte atraksjoner som Valebekken, Djevelens Punsjbolle og Tiurtoppen. Det er noe skiltet og merket i området, men det er lett å bli litt usikker, da det er utrolig masse stier på kryss og tvers i område. Så her er det nesten uendelig med forskjellige turmuligheter.

En av mine favorittrunder i område, er en rundtur på ca 5,6 km som har utgangspunkt ved parkeringen til montesorriskolen i Åsa. Turen går opp langs veien og inn på blåmerket som tar deg opp mot Valebekken. Man krysser den idylliske broen over Valebekken ved de flotte småfossene. Turen går videre på fin sti med flott utsikt opp mot grenda i Åsa. Der går stien brått venstre ved husene oppover mot Valebekken og Punsjbollen igjen. Her er det en del stigning, men stien er utrolig flott og det er mye utsikt.

Når man nærmer seg Valebekken, kommer man til broen som befinner seg rett nedenfor Djevelens Punsjbolle. Etter å ha krysset broen, går stien bratt opp til høyre, og etter bare noen få meter med bratt motbakke, kommer man til den sagnomsuste Punsjbollen. Her kan det passe med en liten pust i bakken, før man fortsetter turen.

Man fortsetter et lite stykke videre oppover stien forbi den gamle rotvelten som sperrer stien. Noen meter etter dette, tar man av til venstre og følger stien nedover igjen mot Elgsgrav. Når man kommer ned dit, fortsetter man ned til Tiurtoppen hvor man kan sette seg ned og nyte nok en flott utsikt, før man følger stien ned til skolen igjen.