Tjuvenborghula

• Max Høyde 660 m
  • Høydemeter 262 m
  • Descent 43 m

Turen til Tjuvenborghula er både spennende og flott. Dette er en forholdsvis kort tur på litt over 2 km, men det er veldig bratt opp  siste delen mot selve hula og utsiktspunktet på toppen.

Tjuvenborgen er en gammel bygdeborg fra jernalderen. Kollen faller stupbratt av på alle kanter, men unntak av et part mot nord  nord vest. Toppen var avsperret med en bur bygget av større og mindre steiner med noen blokker innimellom. Den er ganske nedgrodd, men det går fint å følge.

Det er også et sagn som er knyttet opp mot hula ved Tjuvenborgen om seterjenta Tiril-Tove som ble overfalt og røvet fra Oppensetra og fraktet opp til Tjuvenborgen, sammen med masse tjuvgods. I røverhula ble Tiril-Tove holds som fange, og mens hun var fanget der i fortvilelse, diktet hun en liten vise:

"Tiril-Tiril-Tove, tolv mand i skove, vesle baane dænger de, buhunden hænger de, bjeldekua binder de, storstuten stinger de, budraatten bær de fra, mig vil de med sig ha, langt, langt borti skove."

Den stakkars seterjenta sang visen hun hadde diktet utover i dalen, men ingen hørte henne. Da vørverhødingen ville gifte seg med henne, sa Tiril-Tove ja. Men med den betingelsen om at hun fikk gå tilbake til Oppen etter brudesølv. Det fikk hun lov til, men måtte love å ikke snakke med noen. Men på veien tilbake, så merket Tiril-Tove veien ved å rive av tøystykker fra stakken, slik at folket på Oppen kunne skjønne hvor hun ble holdt fanget. Tilbake på Tjuvenborgen skjenket hun røverne fulle, og bygdefolket tok seg ned til røverhula fra den minst bratte sida og overmannet tjuvene. Flere av røverne styrtet i døden utfor stupet fra Tjuvenborgen, som fjellet ble ettende etterpå.

TURBESKRIVELSE

For å komme seg til utgangspunktet for turen som er Saksentjern, kjører du til Sokna og tar av mot Strømsoddbygda. Man følger veien i 10 km, før man kommer til Kollsjøveien. Man tar da av til høyre, og følger Kollsjøveien. Etter 1,9 km kommer man til et kryss hvor man skal kjøre rett frem opp mot Saksentjern. Det er noen småveier, men det er bare å holde seg på "hovedveien" til man kommer frem til Saksentjern. Det er 4,7 km å kjøre fra veien og opp til Saksentjern.

SE VEIBESKRIVELSE FRA GULE SIDER HER

TUREN

Fra parkeringen følger man en mindre skogsbilvei (som er sperret med kjetting) i ca. 600 meter. Man får også et flott skue på den mektige Tjuvenborgen fra parkeringen. Veien stiger greit i starten gjennom et par serpentinsvinger før den flater ut. Litt ut på sletten møter man skilt som viser at stien inn til Tjuvenborgen går av til høyre. Stien er tørr og fin i starten, men man møter på et par partier som kan være litt bløte ved foten av Tjuvenborgen. Stien er veldig lett å følge. Etter 1.65 km, kommer man til nok et stikryss hvor man møter den blåmerkede stien som kommer fra Flåbekksetra. Man skal her ta til venstre, og det er har "klatringen" opp til hulen og toppen begynner.

Etter ca 200 meter med bratt terreng, kommer man til et parti hvor det er noen tau. Her finner du avstikkeren til venstre som tar deg bort til selve Tjuvenborghula. Tjuvenborghula er en sprekk i fjellet på 7 m. Man kan ta seg inn i sprekken og følge den til man får en flott utsikt mot Bukollen og Nautskardfjellet.

Fra hula, er det bare å følge stien videre opp.

«Tiril-Tiril-Tove, tolv mand i skove, vesle baane dænger de, buhunden hænger de, bjeldekua binder de, storstuten stinger de, budraatten bær de fra, mig vil de med sig ha, langt, langt borti skove.»

TURBESKRIVELSE

For å komme seg til utgangspunktet for turen som er Saksentjern, kjører du til Sokna og tar av mot Strømsoddbygda. Man følger veien i 10 km, før man kommer til Kollsjøveien. Man tar da av til høyre, og følger Kollsjøveien. Etter 1,9 km kommer man til et kryss hvor man skal kjøre rett frem opp mot Saksentjern. Det er noen småveier, men det er bare å holde seg på «hovedveien» til man kommer frem til Saksentjern. Det er 4,7 km å kjøre fra veien og opp til Saksentjern.

SE VEIBESKRIVELSE FRA GULE SIDER HER

TUREN

Fra parkeringen følger man en mindre skogsbilvei (som er sperret med kjetting) i ca. 600 meter. Man får også et flott skue på den mektige Tjuvenborgen fra parkeringen. Veien stiger greit i starten gjennom et par serpentinsvinger før den flater ut. Litt ut på sletten møter man skilt som viser at stien inn til Tjuvenborgen går av til høyre. Stien er tørr og fin i starten, men man møter på et par partier som kan være litt bløte ved foten av Tjuvenborgen. Stien er veldig lett å følge. Etter 1.65 km, kommer man til nok et stikryss hvor man møter den blåmerkede stien som kommer fra Flåbekksetra. Man skal her ta til venstre, og det er har «klatringen» opp til hulen og toppen begynner.

Fra hula, er det bare å følge stien videre opp.