708-Toppen ved Eidvasskollen

Da er det endelig klart for en ny tur her på RinTur.no. Denne gangen er det nok en topptur i Strømsoddbygda som står for tur. Denne toppen som er 708 meter over havet har foreløpig ikke noe navn, men den er utrolig flott og fortjener egentlig et veldig flott navn.

Turen har utgangspunkt fra Øvre Kollsjøen, som ligger meget flott til med tanke på flotte turopplevelser. Man tar av på Sokna og kjører oppover mot Strømsoddbygda. Man kjører forbi Lagmannskollen som var første tur ut her på RingTur.no. Noen hundre meter etter Lagmannskollen, går det en vei inn til høyre. Dette er samme veien som går opp til Saksentjern og Tjuvenborgen. Her er det også bomvei. Man kan betale med SMS. Men det er verdt å merke seg, at mobildekningen akkurat ved bommen er heller skrall, så det er litt vanskelig å betale akkurat der. Men man får mobilsignaler litt lengre opp i lia, så man kan sende meldingen for bommpengene der hvor man finner dekning.

Etter å ha fulgt denne veien oppover i ca. 1,8 km, skal man ta til høyre opp mot Kolltjern. Det står skilt i krysset, så det skal være veldig greit å vite hvor man skal ta av. Langs veien opp mot Kolltjern, får man også fine fossefall langs veien oppover. Etter å ha kjørt 3,6 km kommer man til nok et kryss. Her skal man holde høyre mot Øvre Kollsjøen. Også her er det skiltet.

En film fra turen med beskrivelse

Etter å ha kjørt 5,5 km fra hovedveien, kommer man til en parkeringsplass ved vakre Kollsjøen. Her går det 2 veier videre. Den ene veien krysser broene og går oppover mot Partisanersteinen som for øvrig kommer til å bli en annen tur her på RingTur.no. Denne gangen skal vi ikke krysse broen, men etter å ha parkert bilen, skal man følge veien som går på vestsiden av Øvre Kollsjøen.

Dette er en tur som er forholdsvis lett. Total lengde på turen er «bare» 3,8 km, men den har en høydeforskjell på 227 meter. Mesteparten av disse høydemetrene får man i litt teknisk terreng den siste kilometeren. Turen starter med å følge denne fine skogsbilveien i 2,5 km. Så her kan man jo ta med sykkel å sykle den biten av turen.

Etter å ha fulgt denne veien i 2,5 km, tar man av veien ved en liten åpen plass, og følger en hogstvei. Denne hogstveien deler seg etter bare noen meter. Her skal du følge sporet til høyre som tar deg over den vesle myra som ligger i bunnen av bakken. Videre er det bare å følge denne hogstveien oppover.

Her er veien opp til toppen tegnet inn på bilde.

Når man har gått 3,1 km (600 meter opp i bakken), kommer man til en liten åpen plass under toppen. Her skal du følge skaret oppover mot venstre. Når du kommer gjennom det vesle «passet» hvor det begynner å flate litt ut, skal du ta til høyre ved den vesle varden som er bygget der. Her er det litt «kniksete» i starten, men det er lett og fint terreng å gå i opp mot toppen.

Flott utsikt mot Bukollen fra toppunktet.

Når man nærmer seg toppen, åpner skogen seg opp og man får flott svaberg å gå på den siste biten opp til toppen. Det er litt eventyraktig stemning på vei mot toppen. Og når man når toppen, åpner det seg en fantastisk flott utsikt mot mektige Bukollen og Nautskardfjellet. Fra toppen får man også fin utsikt på Urdevassfjellet, Høgfjell og mot Hestebrenna og Tjuvenborgen. Når man står på toppen her, skjønner man at det var verdt strevet med å komme seg opp.